یزدفردا "با استفاده از ده درصد ظرفيت استخرهاي ذخيره آب كشاورزي و پرورش و تكثير ماهي تيلاپيلا تا پايان امسال دو هزار تن انواع ماهي در استان توليد مي شود.
مدير شيلات و امور آبزيان استان در بازديد از استخرهاي پرورش ماهي ابركوه گفت براي اولين بار در استان بچه ماهي تيلاپيلا در استخرهاي مناطق خشك و گرم استان در شهرستان بافق رهاسازي شد.
مبيني با بيان اينكه اين نوع ماهي از گونه هاي سريع الرشد با نياز آبي بسيار كم و قدرت تحمل بالا نسبت به شوري آب است افزود ماهي تيلاپيلا در دوره پرورش سه ماهه به تكثير مي رسد و با راندمان توليد حداقل ده تن در هكتار مي تواند زمينه افزايش ماهيان گرمابي را در سبد غذايي مردم استان فراهم آورد.

و رئیس موسسه تحقیقات شیلات کشور  نیز در این رابطه گفت  :ماهی تیلاپیا به صنعت تکثیر و پرورش آبهای داخلی وارد می شود

ماهی تیلاپیا از گونه های سریع الرشد با نیاز آبی بسیار کم است که به منظور بهره برداری در وضعیت خشک قابل توصیه است

رئیس موسسه تحقیقات شیلات ایران با اعلام این مطلب  افزود: استفاده از ماهیان پرورشی دارای قدرت تحمل بالا به وضعیت کم آبی و با حداقل تعویض آب در استخرهای پرورش ماهی، یکی از راهکارهایی است که می تواند در زمان خشکسالی به حفظ تولید ماهیان پرورشی کمک کند.
دکتر عباسعلی مطلبی ادامه داد: از گونه هایی که امروزه بعد از کپورماهیان در رتبه دوم تولید آبزیان پرورشی دنیا قرار دارد، ماهی تیلاپیا است که از بیشتر ماهیان پرورشی آب شیرین نسبت به شوری بالا، درجه حرارت بالا، اکسیژن محلول پایین و غلظتهای باای آمونیاک، دارای قدرت تحمل بیشتری است.
وی با اشاره به اجرای پروژه پرورش این نوع ماهی در ایستگاه تحقیقات شیلاتی آبهای شور داخلی بافق یزد گفت: اعتباری بیش از یک میلیارد و 500 میلیون ریال لازم است تا این ماهی به کشور وارد و پرورش داده شود.
دکتر مطلبی افزود: این نوع ماهی در دوره پرورش سه ماهه به تکثیر و زادآوری مجدد می رسد و افزایش راندمان تولید حداقل تا 10 تن در هکتار، زمینه تولید انبوه این گونه و حداقل برداشت 100 هزار تن ماهی فقط با زیرساختهای موجود فراهم می شود.
وی در ادامه گفت: با توجه به تنوع گونه ای ایجاد شده علاوه بر توسعه اشتغال در صنعت گرمای کشور ، زمینه سلایق مصرف کننده گان و افزایش ماهیان گرمابی در سبد غذایی مردم فراهم می شود.
رئیس موسسه تحقیقات شیلات ایران در پایان گفت: با اجرای موفق این پروژه، از سال آینده نتایج آن در کل استانهای کشور با توجه به ویژگیهای استثنایی این گونه قایل توسعه و ترویج است

به گزارش خبرنگار یزدفردا :تیلاپیا (به انگلیسی: Tilapia) نوعی ماهی است.جنس تیلاپیا از اعضای خانواده سیچلید‌ها و از راسته سوف ماهیان می‌باشد که داری بدنی مستطیلی شکل با فلس‌های ریز هستند.باله پشتی طویلی با 23 تا 31 خار و شعاع دارند. بینی آنها دارای یک سوراخ در هر دو طرف است.جنس تیلاپیا دارای دو زیر جنس است که تفاوت اساسی آنهادر روش تولید مثلی می‌باشد.

زیستگاه
زیستگاه اصلی این ماهی شرق آفریقا به ویژه کنیا می‌باشد.ژاپنی‌ها به دلیل کمبود غذا تیلاپیا را از مالزی به کشور خود بردند و به عنوان گونه پرورشی معرفی کردند. امروزه تیلاپیا در ژاپن،روسیه، هند و بخش‌هایی از آمریکا و اروپا پرورش داده می‌شود . 


تغذیه
اکثر تیلاپیا‌ها میکروفیت خوار هستند اما تعدادی از انها گیاهان عالی تر راترجیح می‌دهند و در محل‌هایی که دیگر گونه‌های پرورشی روی پلانکتون‌ها تغذیه می‌کنند از گیاهان عالی استفاده می‌کنند. گونه‌هایی که خار‌های آبششی کوتاه تر و ضمخت تری دارند ذرات غذایی بزرگتر را تغذیه می‌کنند.


شرایط فیزکو شیمیایی
ماهی تیلاپیا یوری هالین است و می‌تواند در آب دریا نیز زندگی کند . اکثر گونه‌های آن در آّبهای لب شور یافت می‌شوند اما برخی از گونه‌ها در آب دریا هم تخم ریزی می‌کنند. آنها کمتر حالت تهاجمی دارند و اگر گاه گداری از انها این رفتار دیده شود بدلیل عوامل جنسی، دما و تراکم جمعیت می‌باشد . محدوده دمای بهینه رشد انها 25 تا 30 درجه سانتی گراد است و در این دما‌ها تخم ریزی می‌کنند . حد کشنده دمایی انها 9 تا 13 درجه سانتی گراد است. 


تولید مثل
برای انجام تخمریزی نیاز به 25 تا 30 عدد ماهی ماده و حدود 12 تا 15 نر در هر 1000 متر مربع می‌باشد.لاروها در سن 2 تا 3 ماهگی با طولی معادل 6 تا 10 سانتی متر بالغ می‌شوند.در آب و هوای معتدله تولید مثل در حدود 2 ماه متوقف می‌شود . مولدین تیلاپیا جمعیت خود را تا حد اشباع استخر افزایش می‌دهند.برای جلوگیری از این عمل روش‌های زیر پیشنهاد می‌گردد: - کاهش مدت زمان رشد ماهی - استفاده از ماهیان شکارچی - تفکیک مولدین و لارو‌ها. 


منابع
هفر، بالفور. پروکینین، یوئل. مترجم؛ وثوقی، غلامحسین. و همکاران. 1381. پرورش تجاری ماهی. مرگز نشر دانشگاهی.
وثوقی، غلامحسین. 1373. ماهیان آب شیرین. نشر دانشگاه تهران.
John E.Bardach,John H.Ryther,Wiliam O.Mclarney,1972, Aquaculture, United States of America.
برگرفته از «http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AA%DB%8C%D9%84%D8%A7%D9%BE%DB%8C%D8%A7»

یزدفردا


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا